Ako predísť strate batožiny na letisku?

Strata batožiny vie poriadne skomplikovať a znepríjemniť začiatok alebo koniec dovolenky. Aj keď strate batožiny nevieme veľmi zabrániť ale vieme dôsledky eliminovať. Určite ten pocit pozná každý z nás keď stojíte na letisku a sledujete prichádzajúcu batožinu na páse. A zrazu sa tá vaša neobjaví. Ako predísť strate batožiny na letisku? Čo robiť, ak počas transportu prišlo k poškodeniu, alebo strate vašej batožiny? Všetko sa dočítate v článku.

Prečo sa batožina stratí?

K strate batožiny môže dôjsť z viacerých dôvodov. Najčastejšie ju pracovníci letiska zabudnú vyložiť v cieľovej destinácii, naložia ju na zlé lietadlo, prípadne ju nenaložia vôbec. Pri manipulácii s batožinou navyše okrem zlyhania ľudského faktora hrozia aj chyby v systéme či odtrhnutie batožinového štítku, podľa ktorého sa batožina triedi. Ročne sa stráti až 3 milióny kufrov. Väčšinou sa stratený kufor objaví do cca 3 dní.

ako predísť strate batožiny

Ako sa vyhnúť strate batožiny?

  • kufre sa väčšinou strácajú, keď máte kratší prestup ako jedna hodina. Preto je lepšie vyberať si prestupy dlhšie ako jedna hodina, pretože vtedy máte väčšiu šancu, že vašu batožinu stihnú preložiť z jedného lietadla do druhého.
  • základným pravidlom už pri balení je, že by ste mali zvážiť, čo zabaliť do veľkého kufra a čo do príručného. Elektroniku, šperky, krehké predmety či dôležité dokumenty a doklady je vždy lepšie mať v príručnej batožine. My si do príručnej batožiny vždy hodíme preistotu aj plavky a zopár vecí na oblečenie, ak by sa náhodou batožina oneskorila alebo stratila, máme čas na aklimatizovanie a nemusíme hneď utekať do obchodu.
  • ďalšia dôležitá vec je, mať na kufri štítok s menom, adresou a telefónnym číslom, ktoré môže letecká spoločnosť v prípade potreby použiť.
  • nezabúdajte na kvalitné cestovné poistenie, ktoré zahŕňa stratu batožiny
  • kufor si oblebte napríklad nálepkami alebo ozdobte šatkou, aby bol iný ako ostatné
  • ak je to možné cestujte len s príručnou batožinou

Náš TIP: Cestovné poistenie s poistením batožiny.

Ako postupovať pri strate alebo poškodení batožiny?

V prípade, že letíte nízkonákladovým letom len s príručnou batožinou, ste za ňu plne zodpovedný len vy. Ak cestujete štandardným letom s batožinou, ktorá je uložená v nákladnom priestore lietadla, odovzdáte ju zamestnancom leteckej spoločnosti pred check-inom. Od momentu zapísania batožiny je za stratu alebo poškodenie batožiny zodpovedná vaša letecká spoločnosť. U leteckého dopravcu je potrebné do 21 dní uplatniť písomnú reklamáciu, inak nárok na kompenzáciu škody zanikne. Ak letecká spoločnosť batožinu do 21 dní nevydá, považuje sa za stratenú a poškodenému vzniká nárok na finančnú náhradu za stratené veci. Dopravca však bude vyžadovať preukázanie toho, ktoré veci sa v batožine nachádzali. Urobiť sa to dá prostredníctvom čestného vyhlásenia, svedeckou výpoveďou alebo predložením dokladov o kúpe. Pozor si dajte aj na prípady, kedy nedôjde priamo k strate batožiny, ale len k jej poškodeniu. Vtedy máte na podanie reklamácie iba sedem dní, preto konajte čo najrýchlejšie.

  1. Ako prvé potrebujete nájsť na letisku oddelenie alebo stánok s názvom Claim Baggage alebo Baggage Service.
  2. Následne vyplníte protokol o poškodení Damage Property Report (DPR), ktorý vám poskytnú. Potrebné bude ukázať ústrižok batožinového lístka, ktorý ste dostali spolu s palubnou vstupenkou ešte pred odletom pri Check-in. Budete musieť aj opísať svoj kufor, čo najdetailnejšie farbu, značku, veľkosť a podobne. Preto je dobré ak si ho olepíte nejakými nálepkami alebo je niečím špecifickým.
  3. Získate referenčné číslo reklmácie. Dobre si ho uchovajte a vypýtajte si aj kontakt na príslušné oddelenie, ktoré sa zaoberá reklamáciami. Cez vaše reklamačné číslo by ste si mali vedieť online kontrolovať ako je natom vašom reklamácia.
  4. Už musíte byť len trpezlivý a dúfať, že sa batožina objaví.

Batožina sa vo väčšine prípadov nájde

Batožina vo väčšine prípadov nie je stratená navždy, obvykle je len oneskorená a majiteľovi sa vráti. Približne 98 % všetkých stratených kufrov sa vráti jeho majiteľovi. Zvyčajne sú odoslané už pri ďalšom lete, takže do niekoľkých hodín si ju môžete vyzdvihnúť. Skutočná strata batožiny je skôr výnimočnou situáciou.