Čierna skala

Ak hľadáte nenáročnú turistiku, ktorá ponúka krásne výhľady v Malých Karpatoch, mali by ste navštíviť Čiernu skalu. Túra na menej známy vrch Čierna skala (662 m.n.m.) je vhodná pre všetkých fanúšikov nenáročnej túry. Avšak to neznamená, že nemá čo ponúknuť, práve naopak ponúka nádherné výhľady. Výlet je vhodný aj pre rodinu s deťmi ale aj na výlet s vašimi štvornohými miláčikmi. Chodník väčšinou vedie cez lesy a lúky, pri posledných metroch treba počítať s miernym stúpaním.

Výstup na Čiernu skalu v skratke

Dĺžka trasy: 10 km⬆⬇

Prevýšenie: 400 metrov

Čas: 3:00 hodín⬆⬇

Z kade štartovať?

Na Čiernu skalu vedie viacero turisticky značených chodníkov. Žltá turistická značka sem vedie z Plaveckého MikulášaČiena skala (cca 3.5 km) zahŕňa však pomerne náročné stúpanie, a preto pre rodiny s deťmi odporúčame ako východiskový bod rekreačné stredisko Jahodník – Čierna skala (cca 4.5 km), kde sa nachádza aj väčšie parkovisko.

(Foto: spoznajnepoznane.sk)

Štart z Jahodníka

My sme štartovali z rekreačného strediska Jahodník po žltej značke. Toto rekreačné stredisko disponuje chatovou osadou, reštauráciami, ubytovacími zariadeniami a početnými súkromnými chatami. Podľa mapy vedie žltá značka ďalej za odbočkou od zelenej značky po asfaltke, v skutočnosti sa však niekoľko sto metrov za touto odbočkou turistický chodník od asfaltovej cesty oddeľuje a pokračuje lesom. Treba odbočiť vľavo na výraznej križovatke, ktorá je naznačená i v mape, vpravo pokračuje ďalej označená cyklotrasa. Možno tu stretnúť nielen diviaka, ale i skupinky muflónov, ktoré sa tu často zdržiavajú. Následne nato sme prišli na lúku, z ktorej vidíte bralo Čiernej skaly. Chodník nás previedol cez viaceré lúky a napokon nás doviedol až na lúku nad horárňou Polámané. Pod Čiernou skalou začína strmé stúpanie do sedla medzi Polámaným (612 m.n.m) našťastie stúpanie netrvalo dlho.

Žltá šípka nás poslala doľava a po skalách sme vybehli už priamo na Čiernu skalu. Po trochu zadýchanom výstupe nás nadchol panoramatický výhľad na skalné okno a Podunajskú nížinu. Dlhý úzky skalný masív s možno aj 30 metrovým spádom. Pokochali sme sa výhľadom trošku sme si oddýchli ale prudký vietor nás donútil vybrať sa na zostup. Stala sa nám aj taká vtipná pri fotení nám odfúklo šiltovku, ktorú sa nám bohužiaľ nepodarilo zachrániť😃 S prudkým nárazovým vetrom tam musíte počítať aj keď je pekné počasie, pretože ako je už na západe známe tak tam fučí vietor skoro nonstop.

Výhľady z Čiernej skaly (Foto: spoznajnepoznane.sk)

Kršlenica

Ak začnete v obci Plavecký Mikuláš pri kostolíku začína turistické značenie, z ktorej sa treba vybrať po žltej značke. Asfaltkou prejdeme na koniec obce, pričom žltá trasa odbáča na lesnú cestičku, kde začína jemné stúpanie. To sa bude zvyšovať, ale stále to nie je nič drtivé a cez les sa dostanete Orlím skalám, kde sa objavujú prvé výhľady a hlavne nádherný skalný masív. Z orlích skál musíte prejsť k turistickému smerovníku rovno hore pár metrov. Ak ste sa dostali k značeniu Kršlenica ste správne. Ak chcete prejsť k samotným bralám Kršlenice musíte trošku zísť z turistického chodníka a výjsť ku samotným bralám Kršlenice, ktoré vám ponúkajú krásny výhľad na Záhorskú nížinu. Môžete z nej pozorovať aj Plavecký hrad. Ak budete pokračovať ďaľej po turistickom chodníku červenou značkou tak sa dostanete priamo k Mon Reposu. Mon Repos je romantická Pálfyovská horáreň. Na trase tiež odporúčame navštíviť jaskyňu Deravá skala, určite za zástavku stojí.

čierna skala
Čierna skala (Foto: spoznajnepoznane.sk)

Čierna skala záver

My sme sa vrátili naspäť po tej istej trase akou sme prišli. A čo dodať na záver? Malé Karpaty majú, čo ponúknuť aj keď nejde o tie najznámejšie miesta ale Čierna skala určite stojí za mienku. Keď chcete zažiť nenáročnú túru bez návalu turistov a užiť si pohodu a ticho toto je ideálna túra pre vás. Ešte malé upozornenie na záver v jesennom obodobí dávajte veľký pozor v lesoch keďže všade je napadané lístie tak sa tu veľmi šmýka hlavne rovno pod Čiernou skalou kde je strmý stupák. Po stopách Malých Karpatoch sa ešte vyberieme. Máte sa načo tešiť!